Підсумки: кіно. Станіслав Тарасенко
Третій рік поспіль онлайн-медіа «Свідомі» в кінці грудня проводить підсумкові етери, на яких говорить про те, що змінилося в Україні за рік у різних сферах: військо, культура, медицина, освіта, судова та сфера політики.
2022 рік у кіномистецтві обговорюємо разом з кінокритиком Станіславом Тарасенком.
Виклики
Останні три роки були найтяжчими для кінотеатрів через пандемію та повномасштабне вторгнення. Відвідуваність кіноглядачів знизилась удвічі. Минулого року в Україні діяли 650-700 кіноекранів (кількість залів у кінотеатрі), зараз — 350.
Після початку повномасштабної війни перші кінотеатри відкрились наприкінці березня і у середині квітня. Сьогодні вони справляються з великою кількістю викликів — повітряні тривоги, повідомлення про мінування, відміна сеансів.
Ще одним викликом для української кіноіндустрії є те, що велика кількість людей, пов'язаних з індустрією, перебувають на фронті чи загинули.
Стримінгові платформи також стали викликом — до них переходять відомі режисери. Тому можна очікувати, що у майбутньому буде менше авторського кіно, однак збільшиться кількість супергеройських блокбастерів.
Також ще однією проблемою є піратство. З цим потрібно боротись, але проблему не вирішить стримінг чи кінотеатри. Однак піратство також є можливістю подивитись ретроспективне кіно.
Очікування на наступний рік
Наразі неможливо спрогнозувати, якою буде ситуація. У минулі роки очікувалося, що після закінчення пандемії ситуація з відвідуванням кінотеатрів покращиться, однак почалось повномасштабне вторгнення. Якщо сьогодні кінотеатри «виходять в нуль» — це вже добре.
Виробництво кінофільмів в Україні
Грудень залишається найбільш прибутковим місяцем для кінотеатрів. Це пов'язано з фільмами, які виходять в цей час. Минулого року популярним у прокаті був «Людина павук 3», цьогоріч — «Аватар». У Києві та Львові найбільше відвідували «Снайпера» та «Я працюю на цвинтарі».
Зараз українська кіноіндустрія зосереджена на тому, щоб допрацювати ті фільми, які відзняли до повномасштабної війни.
У найближчому майбутньому знімати стрічки у великій кількості ніхто не буде. Це пов'язано з тим, що більшість українських фільмів дотаційні. В українському бюджеті виділено мало коштів на культуру, і, відповідно, дотації будуть мізерними.
У майбутньому в Україні переважатимуть документальні стрічки, можливо серіали.
Найбільш очікувані фільми наступного року
«Памфір» і «Люксембург, Люксембург». Цей той вектор, на який треба орієнтуватися в українській кіноіндустрії. Наразі цим стрічкам не було альтернативи. Однак українці люблять трендове кіно.
Можливості українського кіно на «Оскарі»
Зараз українське кіно має багато можливостей потрапити у топи, адже війна дала певний поштовх — так сталося після Революції Гідності. Але щоб українська стрічка могла претендувати на «Оскар», потрібно враховувати багато деталей, зокрема кіно має бути зрозумілим і трендовим на Заході. До того ж, «Оскар» залежить від великої кількості факторів, на які ми не можемо впливати.
Топ свіжих стрічок, які вийшли у 2022, від Станіслава Тарасенка
• «Трикутник смутку», Рубен Естлунд
• «Піноккіо», Ґільєрмо дель Торо
• «Цей дощ ніколи не скінчиться», Аліна Горлова
• «Банши Інішерина», Мартін МакДона